Skip to content

Hør smakebit: Lillebjørn Nilsen-inspirert norsk raphit

november 3, 2010
(ERIK FIVE GUNNERUD/730)

Etter at Tommy Tee lot Jesse Jones slippe til har mange sutret om ditt og datt, men nå viser Groruddalens enfant terrible hvor skapet skal stå; «Gategutt» – med Vinni på refrenget og Tommy-tolking av Lillebjørn Nilsens klassiske boost av Rudolf Nilsen-diktet med samme navn – er en av årets beste norske raplåter. (P3, c’mon… C?)

Hør en smakebit her:

Jesse Jones – Gategutt

– Lillebjørn Nilsen minner meg om barneskolen eller noe sånt, sier Jesse alias Jonas da 730 spør hva slags forhold han har til den 59 år gamle visekongen.

– Jeg kan ikke akkurat si at jeg har pleid å høre på Lillebjørn Nilsen, men når jeg hører på ham nå så må jeg si at jeg synes det er fett, og jeg ser at han var litt spesiell i sin tid og kanskje representerer noe av det samme som meg. Hehe, kanskje.

Jesses mentor Tommy Tee forteller 730 at «Gategutt» er den best planlagte låten i Tee Productions’ historie.

– Det var vår A&R Kenneth Engen (alias Kenny Bong fra Loudmouf Choir) som kom med idéen for noen år siden, og vi skjønte med en gang at dette kunne bli et monster. Dog følte jeg ikke at Jesse var klar for låta ennå. Da jeg endelig begynte å choppe opp originalen falt alle bitene i puslespillet på plass. Selve toppen på kransekaka kom da Vinni var i studio og jobbet på albumet sitt, og han hørte og digga låta, og idéen kom sporenstreks. Nesten skummelt hvordan ting funka så fort.

(Bonuspoeng til Tommy Tee for «sporenstreks».)

Torsdag kveld kan du se Jesse & co ta låten live på Lydverket på NRK.

Hør Jesse Jones’ Drabantmusikk hos WiMP og last ned MP3. «Gategutt» kommer på WiMP eksklusivt på torsdag. Debutplaten 12 blokker og 1 vei er på vei.
No comments yet

Legg igjen en kommentar

